A szélvédőn sehol nem lehet repedés, csak javítás. A repedt szélvédő nem vizsgaképes. A szélvédő javítást elfogadják a vizsgán, ha mi szakszerűen megjavítjuk Önnek, nincs szükség javítást igazoló dokumentumra sem. Jó megoldás a szélvédőcsere is, bár általában drágább.
Jó tudni, hogy milyen előírásoknak kell megfelelni a műszaki vizsgán a szélvédőnek, hogy ne fölösleges pénzkidobás és időpocsékolás legyen a vizsgáztatás.
Jelentkezzen be szélvédőjavításra!
Íme a rendelet, amely előírja az autó műszaki vizsga követelményeket a szélvédőre vonatkozóan.
Tartalomjegyzék
Autóüvegekre vonatkozó műszaki vizsga feltételek
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet – repedt szélvédőre vonatkozó jogszabály
84. § Üvegekre vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
(1) A járműveken nem szabad használni olyan egyrétegű biztonsági üveget, amelyen sérülés van, továbbá olyan többrétegű biztonsági üveget, amelyen minden rétegre kiterjedő repedés vagy a vezető kilátását zavaró sérülés van.
(2) A járműveken csak olyan szélvédő és vezetőtéri ablak lehet, amely átlátszó és torzítás mentes.
85. § Üvegekre vonatkozó további műszaki feltételek
(1) A gépkocsi, mezőgazdasági vontató és lassú jármű szélvédője és ablaküvegei – ideértve az utastéri válaszfalak ablakait is – törés esetén nem adhatnak éles törési felületet (biztonsági üveg).
(2) A motorkerékpár szélvédője, a zárt felépítményű járművek utastéri válaszfalainak ablakai, a lakófelépítményű gépkocsik és lakófelépítményű pótkocsik ablakai olyan műanyagból is készülhetnek, amely törés esetén nem ad éles törési felületet.
A szélvédő sérülés súlyossága: a jármű biztonságát vagy a környezetterhelést jelentősen nem befolyásoló kisebb hiányosság, kisebb eltérés. Pl. az első szélvédőn lévő sérülés még nem befolyásolja a kilátást, nem érinti az ablaktörlő által bejárt területet. Ha eléri, akkor az komoly hiba, illetve a veszélyes kategóriába tartozik, ha végigrepedt a szélvédő.
Mely szempontok játszanak szerepet a műszaki vizsgán?
A szélvédőt és a két első oldalsó ablakot nem szabad fóliával színezni, ezáltal az ablakok fényáteresztése nagyobb mértékű (legalább 75%-ban át kell engednie a fényt). A hátsó és az oldalsó ablakok sötétítése azonban megengedett, ezeket többnyire gyárilag végzik. Újraragasztott sötétítő fólia esetén azonban a teszthez tanúsítvány (műszaki bizonylat) szükséges, amely igazolja annak fényáteresztő képességét.
Általánosságban műszaki vizsgán kizárólag a sérült szélvédő vezet eredménytelen vizsgához, a javított szélvédő nem okoz sikertelen műszaki vizsgát.
A szélvédőnek a karosszériát szilárdító feladata is van, ami nyilván gyengül, ha a szélvédő megsérül valamilyen mértékben. Egy repedt szélvédővel átmehetünk a műszaki vizsgán, de nem olyan mértékben védi az autóban utazókat, mint egy új szélvédő. Ugyanakkor semmi garancia nincs arra, hogy miután kigördülünk a javító műhelyből, nem kapunk viszonylag hamar újra egy követ a szélvédőnkre.